Tisdagsträning för Lotta


Dags för andra träningstillfället med Lotta's träningsgrupp. Det börjar bli kallt och ruggigt på kvällarna, men idag gick det rätt bra. Under platsen fick Nova ha täcke och sittunderlägg, och hon fick åka in i bilen en stund när hon satt sig upp en gång. Hon blev förvånad, men låg sedan gångerna efter.

Gruppen hade dålig uppslutning den här veckan och det blev näst intill privatlektion för min del i 1,5 timme.

FF - sänka farten så hon koncentrerar sig. Vi testade lite olika, men hon hade mest ögonkontakt när jag gick långsammare än jag brukar. Sen måste jag lära mig att gå utan hund så jag kan förvarna henne om det blir en höger om halt eller marsh.

Snabba ställanden - jag hade utan tilltro på uppgiften kastat boll emot henne och sagt "stanna" ca 300 ggr sedan sist. Nu skulle jag visa att det faktiskt inte fylld ngn större funktion, så gjorde hon givetvis ett par perfekta ställande!?!

Snabba lägganden - ska försöka få in dem under lek, men till skillnad från ställandet ska jag stå stilla.

Fjärr - backa tillbaka ändå mer, försöka få henne förstå min målsättning med baktassarna utan rörelse. Hon är lite snabb och "sprättig" för närvarande.

Vittring - visade upp en hämtning på tävlingsnivå, men fick långsam ingång när hon väl hittade rätt. Vi började mixtra med att byta belöning, men då blev den istället för bra att hon glömde uppgiften och endast fokuserade på kycklinghjärtan istället.. Ska försöka få upp tempot genom att kasta ngt bakom mig när hon tagit rätt, tappar hon fokuseringen på uppgiften åker hon in i bilen en stund.

Jag har en del att träna på och ser fram emot helg och lite tid för träning.



Kommentarer
Postat av: Mirre o Affe

Kul att få läsa om din träning med nya moment, de där med att glömma bort vad man håller på med verkar som om det är vanligt i vår ras, när godisbelöningen hägrar, brukar funka bättre när momenten sitter, det är min erfarenhet.

Kraam vi ses

Postat av: Anne & Boston

Hej!

Kul att du får ut ngt av kursen...att hon fixade själva vittringen är ju strålande;)). Tror på time out i vissa lägen...JAG går av planen och Boston står kvar som ett ? och 5e gången när jag testade igår fixade han både rutan OCH dumrutan. Syns på lördag.

Kram

2010-09-23 @ 22:06:21
URL: http://www.hundkurserna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback