2012-08-04

   

Tankarna går ungefär samma bana varje tävlingsdag och någonstans kommer alltid: "Vad gör jag här, det här är bara för riktiga hundar." Eftersom jag är ekonom och har betalt tävlingen i förväg konstaterar jag just detta, att den redan är betald och det är bara att ha så "roligt" som möjligt för pengarna..

Idag var det rasmästerskap för Belgiska Vallhundar utanför Arlanda. Bara rasklubben kan få mig att backa vid anmälan, men eftersom jag var med förra året insåg jag att de flesta kör utställning den dagen och lydnaden är en liten del av mästerskapet. Däremot är det lite stökig miljö, men det får man ta när säsongen är 4 mån om året.

Dagens tävling gav 235 p utan platsliggning och det kanske var tur att hon reste sig på platsen idag, att missa ett första pris med en poäng hade nog varit ännu mer retfullt. Antingen var domaren snällare eller så har vi för övrigt bättrat på de andra momenten.

5 st 9:or fick vi, sittande i grupp, sättande, rutan, apportering trä och helhetsintryck

1 st 8.5 fick vi på fjärren (ett extra kommando)

1 st 8 på apportering metall (fluga attackerar..)

1 st 6.5 på vittring (flugan anfaller och gör så att hon reser sig innan start, tappar den minimala vittringspinnen)

2 st 6:or på ff och inkallning med ställande (kanske satt flugan i öronen här, lyssnade gjorde hon iaf inte - dk)

1 st nolla på platsliggande (obekväm av någon anledning, reser sig mer än ett skifte)


Med 50% 9:or är jag i efterhand väldigt nöjd. Under helhetsintryck fick vi noteringen: "lite busig och lekfull" :)

När jag åkte därifrån var jag irriterad och missnöjd men innan Kista (4 mil) hade den omvandlats till nya teorier och träningssug. Insåg att hunden behövde lite vila så vi åkte hem med henne och min träningsanalys fortsatte under milrundan i Hellas. När mitt huvud blivit rensat under löpningen var det dags att testat lite nya träningssätt på Nova så nu ser framtiden ljusare ut igen!

Allt går, men det kan ta lite olika lång tid.





Kommentarer
Postat av: Elise

Fluga attackerar ASG! Busig och lekfull det va ju också ett sätt att se på saken.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback