2012-05-06

   
                   (gillade placeringen av svansen på kortet)


Inlärning sägs behöva ett visst antal upprepningar, lite olika många beroende på ras. Sen ska man inte blir arg på hunden vid "fel" utan bara vara glad och belöna ett önskvärt beteende. Rent teoretiskt. Men jag kan erkänna att jag ibland blir .. arg.

Igår drog Nova åt helt fel håll vid skicket till rutan och jag sprang efter - väl ikapp lägger hon sig som en skalbagge med alla tassarna i luften utan att jag petat på henne. Mitt kroppsspråk avslöjade min sinnesstämning, *gissar jag*. Detta skedde EN gång. Vad gör hon idag - springer med bra fart iväg i samma vinkel FRÅN rutan och kastar sig ner i ett läggande. Varför behöver hon inte samma mändg upprepningar på felen som vid ett rätt utförande!? Bara att börja om och göra rätt.. DP'n vinner igen och springer till rutan och äter köttfärs, mutad och lycklig.

Fick en ny underhållande kommentar efter jag avslutat träningen på hundklubben: "Förstod inte vad du stod på plan och viftade med armarna om innan jag så att du hade en liten hund med dig!"

Snyggast utförandet blir alltid när hon verkligen VILL göra momentet, vilket i sig är utmaningen med att träna hund. Att belöna så att hon förstår och vill samma sak som mig, hur svårt ska det vara.






Kommentarer
Postat av: Karin

På't igen bara! Trägen vinner!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback