2012-05-27

   

Dagens lärdom, tävla inte Nova två dagar i rad..

För att kompensera vårt eget personbästa igår tog vi ett nytt personlägsta idag. Det var varmt och hon var inte alls i form. Poängsumering: 155

Sittande i grupp -  10
Platsliggning - 0 ställde hon sig när jag lämnade, behöll platsen och lade sig senare
Fritt följ - 8 (tacksam för den)
Sittande - 0 halvsitter, reser sig
Inkallning m ställande - 5 lägger sig, dk vid stannande
Rutan - 0 hittar ätbart och tappar hörseln, jag avbryter
Apportering m hopp över hinder - 7 dk, tugg
Apportering metall - 6,5 tempo, dk
Vittring - 7 släpper på väg in, dk
Fjärrdirigering - 5 flera extra kommandon, flyttar fram
Helhet - 6 "pigg och glad"

Blicken jag fick i fjärren när hon lägger sig nästan på sidan sa mig "Du kan fet-glömma att jag kommer att resa mig!" Hon låg stilla som en sten och tittade på mina 2 kommandon för första skiftet med sina kisande ögon i det brännande solskenet, hon reste sig dock efter 3:e.

Självklart var jag irriterad direkt efter tävlingen, hon gav mig bokstavligen långfingret idag. Bytte hund mot löparskor och ananlyserade tävlingen runt Hellasmilen (utan hund, vilket båda parter var väldigt nöjda med). Hon kan momenten mer eller mindre bra, nu gäller det för mig att hushålla hennes kapacitet så att den räcker till både träning och tävling. Jag har vädligt svårt att inte träna eller peta med något med henne.

MEN - det är fortfarande bara en tävling, det här är en lek. Det finns viktigare saker i livet än att lyckas på tävling, vi är friska och mår bra vilket jag lätt tar förgivet. Tankarna har idag mycet gått till andra människor i min närhet som kämpar mot verkliga förluster och sorger - då känns hundträning som en rätt patetiskt sak att hetsa upp sig över. Önskar det fanns ngt som kunde lindra smärtan av sorg, ni vet att jag tänker på er!

Novas tävlings- och träningsbravader fortsätter, även om de inte följer mina önskemål :)

Kommentarer
Postat av: Josefin

Vad duktiga ni är!! Jag blir så imponerad av att läsa hur ni kämpar, Jag måste verkligen göra ett återtag med lydnaden med våra :)

Postat av: Karin

Alltså, jag förstår dig verkligen! Jag och Ruh SKULLE kört klass 2 freestyle i lördags. Men snacka om opepp hund. Gräset var lite sticksigt, solen lyste lite mycket och köttbullen var inte top notch

2012-05-28 @ 00:12:45
URL: http://ruhbjornen.wordpress.com/
Postat av: Lisa

Tack för peppning! Jag lär mig mycket om hundträning genom att envist fortsätta. Hon ÄR duktig och när hon inte är det beror det oftast på att jag pressat henne för hårt eller lärt henne fel sak.



Kanske är min ironi svår att utläsa, men jag gillar på något konstigt sätt hennes attityd och egena åsikter. I måttliga mänger, kanske bör tilläggas :)

2012-05-28 @ 07:23:53
Postat av: Karin Schylberg

Lisa! När det efter 11 tävlingar i klass 2 med Luna och när det sen lossnade desto mer, så kan jag inte annat än säga håll ut! Rätt som det är trillar polletten ned båda hos hund och förare samtidigt.

Det låter kanske klyschigt, men man mår iallafall bättre av att tänka att träningen och allt det man lär sig på vägen är mödan värd.

2012-05-28 @ 21:23:40
Postat av: Lisa

Perfekt Karin, jag är på min nionde :)

2012-05-29 @ 21:39:10
Postat av: Karin Schylberg

Ja där ser du ....du har ett par tävlingar kvar alltså..... ;D

2012-05-29 @ 21:43:18
Postat av: Elise

Vad snällt skrivet. Såg det först nu.

2012-07-22 @ 15:34:34
URL: http://siggep.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback